פירות וירקות בתזונתנו

הרכב פירות, מתיקות הפרי
פירות וירקות אינם מכילים שומן כלל וכמות החלבונים בהם קטנה ביותר, למעט הקטניות, כמובן.
הפירות והירקות מורכבים בעיקר מפחמימות, ויטמינים ומינרלים. לפי הערך הקלורי שלהם הם נחלקים לשלוש קבוצות: קלים, בינוניים וכבדים. לקבוצה הראשונה שייכים כמעט אך ורק ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם לא עולה על 4%.
בקבוצה השנייה יש גם פירות וגם ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם היא בין 5 ל-10%. ובקבוצה השלישית נמצאים בעיקר הפירות, כמות הפחמימות בה הוא 10-15%.
לתשומת לבכם, מתיקות הפרי אינה מלמדת על כמות הפחמימות בו. לדוגמא, אבטיח הינו פרי מתוק מאד, אבל כמות הפחמימות בו היא רק 3-3.5%. גם מלון הוא פרי מתוק, אך מכיל רק 2.5% פחמימות. לעומתם, תפוח חמוץ מכיל כ-10% פחמימות. השוני הזה בין הטעם לבין ההרכב נובע מהשפעת חומרים אחרים הנמצאים בפרי ומשפיעים על הטעם: חומצות, ויטמינים וכד'. לדוגמא, ויטמין C מוסיף לפרי את טעמו החמוץ.

הנה דוגמת פירות וירקות קלים: (מצטערת, שאיני יכולה להציג לפניכם טבלה נורמאלית, מאחר ולאתר אין אפשרות יצירת טבלאות)

פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אבטיח143.5
חסה1011.5
חצילים1813.5
כרוב1613
מלון102.5
מלפפון80.51.5
צננית1223
תרד201.53.5
כרובית141.52
סלק2214.5
עגבניה1613
פטריות2424
פלפל ירוק1613

דוגמה לפירות וירקות בינוניים:

אפונה ירקה4037
גזר2817
שעועית ירקה2827
לימון2625.5
אשכולית2415.5
תות שדה3616
תפוז2816
מנדרינה320.57.4

דוגמא לפירות וירקות כבדים:

פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אפרסק420.510
בננה52112
משמש48111
ענבים48115
שזיף420.510
תפוח עץ420.510
אגס521

פירות וירקות אינם מכילים שומן כלל וכמות החלבונים בהם קטנה ביותר, למעט הקטניות, כמובן.
הפירות והירקות מורכבים בעיקר מפחמימות, ויטמינים ומינרלים. לפי הערך הקלורי שלהם הם נחלקים לשלוש קבוצות: קלים, בינוניים וכבדים. לקבוצה הראשונה שייכים כמעט אך ורק ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם לא עולה על 4%.
בקבוצה השנייה יש גם פירות וגם ירקות, כאשר כמות הפחמימות בהם היא בין 5 ל-10%. ובקבוצה השלישית נמצאים בעיקר הפירות, כמות הפחמימות בה הוא 10-15%.
לתשומת לבכם, מתיקות הפרי אינה מלמדת על כמות הפחמימות בו. לדוגמא, אבטיח הינו פרי מתוק מאד, אבל כמות הפחמימות בו היא רק 3-3.5%. גם מלון הוא פרי מתוק, אך מכיל רק 2.5% פחמימות. לעומתם, תפוח חמוץ מכיל כ-10% פחמימות. השוני הזה בין הטעם לבין ההרכב נובע מהשפעת חומרים אחרים הנמצאים בפרי ומשפיעים על הטעם: חומצות, ויטמינים וכד'. לדוגמא, ויטמין C מוסיף לפרי את טעמו החמוץ.

הנה דוגמת פירות וירקות קלים: (מצטערת, שאיני יכולה להציג לפניכם טבלה נורמאלית, מאחר ולאתר אין אפשרות יצירת טבלאות)

פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אבטיח143.5
חסה1011.5
חצילים1813.5
כרוב1613
מלון102.5
מלפפון80.51.5
צננית1223
תרד201.53.5
כרובית141.52
סלק2214.5
עגבניה1613
פטריות2424
פלפל ירוק1613

דוגמה לפירות וירקות בינוניים:

אפונה ירקה4037
גזר2817
שעועית ירקה2827
לימון2625.5
אשכולית2415.5
תות שדה3616
תפוז2816
מנדרינה320.57.4

דוגמא לפירות וירקות כבדים:

פריקלוריותחלבוןשומןפחמימות
אפרסק420.510
בננה52112
משמש48111
ענבים48115
שזיף420.510
תפוח עץ420.510
אגס521

 

דילוג לתוכן