מקסיקו היא מולדתם של הקישואים. ילידי אמריקה גידלו קישואים ופיתחו סוגים שונים, הנבדלים בגודלם, צבעם וצורתם. לאירופה הגיעו הקישואים יחד עם שאר מיני הירקות המיוחדים לאמריקה במאה ה-XVI. בהתחלה, כמו ירקות אקזוטיים אחרים מ"העולם החדש", קישואים גדלו רק בגנים בוטניים באירופה. רק במאה ה-XVIII, באיטליה, לראשונה השתמשו בקישואים במטבח. הקישואים נלקטו כשהם קטנים (עד 10 סמ'), מיד לאחר גמר הפריחה. האיטלקים כינו אותם "זוקיני" ("דלעת קטנה, מלשון «zucca» - דלעת). היום מגדלים זוקיני בכל רחבי העולם למעט הקוטב הדרומי, כי הם לא דורשים תנאים מיוחדים ותמיד נותנים הרבה פירות.

ב-100 גר' קישואים יש רק 22-27 קלוריות (תלוי בסוג), מה שמאפשר לאכול אותם בלי הגבלה בכל דיאטת הרזיה. זאת ועוד, הם עשירים במזינים. הקישואים עשירים באשלגן, ברזל, חומצות אורגניות, ויטמיני C, PP, B1, B2, B3, B6 וקרוטן. בנוסף, הם מכילים סידן, זרחן, גופרית, מוליבדן, ארסן, טיטאן, אלומיניום, ליתיום, אבץ, נתרן ומגנזיום. כמעט אין הבדל תזונתי בין סוגים שונים של קישואים. כמות מירבית של מזינים נמצאת בפירות צעירים.

חוץ מאשר בהעשרה במזינים, במה טובים הקישואים? לא מעט! הם-

  • מטיבים עם הלב
  • מטיבים עם הדם
  • היחס בין אשלגן לנתרן בקישואים הוא 150:1, לכן קישואים מוציאים נוזלים שהצטברו בגוף, ולכן מועילים בבצקות
  • מכילים הרבה אנטיאוקסידנטים
  • משחררים מיצי מרה, עוזרים אפילו במקרים של כולציסטיטיס
  • חיוניים לחולי סכרת
  • בצריכה קבועה מנקים את המפרקים מהצטברות מלחים
  • חיוניים לאחר הרעלה ולאחר קלקול קיבה
  • משחררים הצטברות נוזלים בגוף
  • עוזרים בטיפול בצלוליטיס
  • מטיבים עם חולי לחץ דם גבוה
  • מאזנים את רמות הכולסטרול בדם
  • משפרים את פוריות הגבר
  • קלים לעיכול
  • שומרים על המזינים שבהם גם לאחר איחסון ממושך
  • מהירי הכנה: מספיק לאפות אותם 10 דקות בתנור
  • מאד מתאימים לילדים, אנשים חולים, אנשים שמבריאים לאחר מחלות קשות ואנשים עם מחלות במערכת העיכול
  • משפרים את פעילות מערכת העיכול
  • משפרים את תהליכי יצור הדם
  • מונעים התפתחות של אבנים בכיס המרה
  • מנקים את כלי הדם
  • שומרים על איזון האלקטרוליטים בגוף
  • מזינים את שריר הלב
  • מחזקים את מערכת החיסון
  • מטפלים במחלת גאוט
  • מטפלים באבנים בכליות
  • מטפלים בבצקות
  • מומלצים לאנשים שעברו ניתוח כלשהו במערכת העיכול
  • משפרים את פעילות הכבד והלבלב
מיץ קישואים מרגיע את מערכת העצבים

מירתח פרחי קישואים עוזר במחלות עור

מסכות קישואים מטיבות עם עור יבש

קישוא בשימוש חיצוני מלבין ומחדש את העור

מגרעיני זוקיני מכינים קרמים לעור שמן.

קישואים נוחים לעיבוד קולינארי וטובים בכל שיטת הכנה. טעמם של הקישואים ניטראלי, לכן הם משתלבים היטב עם כל דבר. פירות צעירים עדיף לאכול אחרי עיבוד תרמי, ובעודם טריים ובשלים. הם מתבשלים מהר: די ב-20- 30 דקות, וכשהם חתוכים - 10- 12 דקות.

יש לבשל את הקישואים בקליפתם, כי דווקא בקליפה מרוכזים כל הויטמינים והמינראלים בהם עשיר הקישוא.
בכל פעם.

קישואים טריים ומטוגנים לא מומלצים לאנשים שסובלים

  • מגסטריטיס על רקע חומציות יתר
  • כיב קיבה
  • כיב תריסריון
  • דלקת בלבלב.
מיץ קישואים לא מומלץ לאנשים הסובלים מכל מחלת מערכת העיכול כאשר היא בשלב ההחמרה שלה.



כשמדברים על קישואים אי-אפשר שלא להזכירם בנוגע לירידה במשקל. חוץ מזה שקישואים מהווים חלק מבורך בכל דיהיפרקליאמיה מכל סיבה



עוד על קישוא ושימוש בו ברפואה העממית ובקוסמטיקה תוכלו לקרא בספר החדש

"קל להיות בריא"

. תוכלו להזמין את הספר דרך צור קשר או בהוצאת אוריון.


כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©