הבדיחה אומרת, שאת כל חגי ישראל ניתן להכניס לסכמה פשוטה: הם רצו להרע לנו, אנחנו ניצחנו אותם - אז בואו נשב ונאכל לשובע!

בכל בדיחה יש משהו מהאמת. גם בבדיחה הזאת. אין לנו חג, שלא יהיה קשור למאכל מיוחד לו. כך גם חנוכה. זהו חג, שמקושר במודעות שלנו עם סופגניות.

סופגניה הינה דבר טעים, אך גם מפחיד. אין לשכוח שסופגניה אחת מכילה בין 300 ל-800 קלוריות (בהתאם לגודל וטיב הסופגניה). לכל המנסה לשמור על משקל הגוף, נשמע מפחיד ממש.

דבר נוסף, שאנחנו יודעים על סופגניה, זהו אופן ההכנה שלה. בדרך כלל נהוג להכין את הסופגניות בשמן עמוק. שמן עמוק - זהו אחד הדברים המזיקים ביותר לגופינו!

אז מה עושים?

  • קודם כל, ניתן להכין את הסופגניות בתנור אפייה.
  • לא חייבים להזריק ריבה אל תוך הסופגניה ולשים אבקת סוכר מעליה! אם רוצים סופגניה עם מלית, זו יכולה להיות מלית מפירות טריים, פירות יער מוקפאים, פירות יבשים וכו'.
  • אם מכינים סופגניה בשמן, עדיף לעשות זאת בשמן עמוק מאד, לדאוג שסופגניה תהייה גדולה כמה שאפשר ולטגן באותה מחבת פרוסות גזר
  • אפשר לעשות סופגניות מחומרים אורגניים מלאים (קמח מלא וכו').
תזכרו: לא כל הפחמימות מסוכנות, אלא את צורתן המזוקקת (סוכר לבן, קמח לבן ומוצריהם) או כמות מופרזת מהן. ולא השמן מסוכן לכם, אלא צורתו המחוממת או הכמות המופרזת שלו.

פרופסור מאוניברסיטת ווירג'יניה בארה"ב, מומחה להשמנה, פרופ' גלן האסר אומר, שכל דיאטה, שמכילה פחמימות, לא מוסיפה משקל. הוא סיפר לעיתון The Daily Mail , שהוא עשה מחקרים רבים ולא מצא, שאנשים, שהתפריט שלהם עשיר בפחמימות, סובלים ממשקל יתר. ההפך הוא הנכון: הרבה אנשים עם תפריט עשיר בפחמימות רזים יותר מאנשים שנמנעים מלאכול פחמימות! הוא מצא גם, שאנשים, שמגבילים את עצמם בצריכת פחמימות, צורכים כתוצאה מכך יותר שומנים, והדבר גורם להשמנה. בעיתון Journal of the American Dietetic Association הוא טוען, שצריכת פחמימות הכרחית לתזונה מאוזנת ובריאה.

גם חוקרים בריטיים מדברים בשבחן של סופגניות וממליצים עליהן כארוחת בוקר מעולה לתושבי המדינה! ועדה אירופאית חקרה סופגניות, הנמכרות ברחבי אנגליה, סקוטלנד ווואלס. ראש הוועדה, חוסה מנואלו ברוזו אומר, שאם להוריד כמות הסוכר והמלח בסופגניות, ניתן להמליץ עליהם גם לאנשים שסובלים מעודף משקל ו/או בעיות עיכול.

מומחה לתזונה בריאה, פרופ' מרק האוב, המלמד יסודות תזונה נכונה באוניברסיטת קנזאס בארה"ב, במשך חודשיים וחצי צרך סופגניות כמרכיב עיקרי של התזונה. סופגניות היוו 2/3 מהתזונה שלו בתקופה זו. במשך עשר שבועות הללו הוא ירד 13 ק"ג, כמות השומן בגופו ירדה מ-33.4% ל-24.9%, רמת ה-LDL ירדה ל-20%!

בקיצור - לא נפחד מסופגניות, רק לא נגזים, נשלב אותן עם פירות וירקות, במיוחד ירקות עליים ו... נהנה מהחג!

ועכשיו כמה סגולות הקשורות לימי החנוכה:

  • מצווה ענקית מרבי מימון: לאכול סופגניות. זה סגולה לפרנסה בשפע. מדובר בסעודה בפני עצמה. (תיזהרו עם הברכה, במיוחד אם מדובר בסופגניה אפויה!*)
  • בזאת חנוכה (הנר השמיני) סגולה לבקש פרי בטן לכל העקרות שמכירים.
  • את השמן שנשאר כל יום מההדלקה טוב לשמור בצנצנת, זה סגולה לרפואה: אפשר למרוח במקום שכואב.
  • בכל ימי החנוכה להסתכל על אור הנרות - סגולה לשמירה על בריאות העיניים
חג שמח ובשורות טובות לכל הקוראים!

* מאד תלוי כמה אוכלים. ברכה על סופגניות זה לא דבר חד משמעי, במיוחד אם הן אפויות. אם הן מטוגנות בשמן עמוק, אפשר לומר שזה בישול ולברך "מזונות" . אבל אפויות, אם הבצק מתוק, הן "פת הבאה בכיסנין" , והחל מכמות מסוימת מברכים על זה "המוציא". יש המון מחלוקות לגבי הכמות המדויקת. ואם הבצק סטנדרטי, דומה ללחם
או חלות, אז זה פשוט המוציא. תבדקו עם הרב שלכם לגבי סופגניות שלכם.



על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"