פרג. 50% מהפרג זה שומנים חיוניים. שומנים אלה מטיבים עם הבריאות שלנו, אבל לא כל-כך זמינים לגוף: במילים אחרות, קשה לאדם לעכל אותם. חוקרים גרמנים מצאו, שפרג לא טוב לבריאות. הוא מכיל כמות גדולה (חמישית ממשקלו!) של חומרים בשם מורפין וקודאין. אלה הם חומרים נרקוטיים, שגם מזיקים לבריאות וגם גורמים להתמכרות בשימוש מתמיד. חוקרי המכון הגרמני שערך את המחקר עשה חישובים והגיע למסקנה, שכמות מורפין שאינה מסכנת את גוף האדם היא 6.3 מק"ג לקילוגרם ממשקל האדם. כלומר, ילד ששוקל 20 קילו יכול לצרוך עד 126 מק"ג מורפין, מבוגר שמשקלו 80 ק"ג - 504 מק"ג של מורפין מבלי לגרום נזק לבריאות. לשם השוואה: עוגת פרג מכילה כ-114 מק"ג מורפין. זאת אומרת, ששוב אנחנו מגיעים למסקנה: מותר הכול, אבל אסור להיסחף עם הכמויות.

במקרה שנחרוג מכמות המורפין שצויינה, אנחנו עלולים לחוש ישנוניות, בלבול דעת, בחילה, סחרחורת ובעיות בזרימת הדם.



שעועית. שעועית הינה מזון הקשור לבריאות. 20% ממנה זה חלבונים, 2% שמנים החיוניים לבריאות האדם, כ-60% זה פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך. השעועית מכילה גם כמות גדולה של ויטמין E וכן ויטמיני PP, A, K, C, 1B, 2B ו-6B, חומצת לימון והמון מינרלים: K, Fe, Ca, P, Mg, Na, I, Zn, Cu. השעועית חיונית לאנשים עם לב חלש וכן במחלות כבד, כיס מרה וסכרת. עם זאת, לא מומלץ לאכול שעועית לאנשים שסובלים ממחלות כליה, גאוט (שגדון) וכן לאנשים עם דלקת בקיבה ו/או מעיים.



יין . היין ידוע ונמצא בשימוש המון זמן. 60% ממנו זה מים, 8-15% - כוהל. חוץ מזה, היין מכיל סוכרים, חומצות אורגניות שונות, חומרים ארומטיים שונים, חומצות אמינו, פרוטאינים, מלחים, ויטמיני 1B,2B, 3B, 12B, PP, 24 .
מינרלי קורנט.
יחד עם זה,יין - זה אלכוהול לכל דבר, שהורס את המוח, את האישיות ואת הנשמה.,
שימו גם לב: עירבוב בין סוגים שונים של אלכוהול מחמיר את התכונות ההרסניות שלהם בהרבה. לכן תיזהרו שלא לערבב בין יין לסוגים אחרים של אלכוהול.
ואין ביין שום חומר חיוני שלא נמצא במזונות אחרים.
חז"ל אומרים, ששתיית יין בפורים הינה סגולה להמתקת דינים, ויש לקיים מצוות שמחת פורים דוקא ביין ולא בשאר משקאות חריפים - ורק מי שיין מזיק לו או מי שאביו ציווה עליו שלא להשתכר, לא ישתו יין. שימו גם לב: "להשתכר"
אין הכוונה לאבד דמות אנוש, אלא לשתות קצת יותר מהרגיל.
ולגבי הפורים, העיר הרמ"א: "ויש אומרים דאינו צריך להשתכר כל כך, אלא ישתה יותר מלימודו [מהרגלו] ויישן. ומתוך שיישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי". וכך גם דעת רבנים רבים אחרים, ביניהם הרמב"ם, הגר"א, הגאון ר' אפרים מרגליות, "מטה משה" (ר' משה, תלמידו של מהרש"ל), ר' שלמה גנצפריד, המאירי (על מגילה ז ע"ב), "בית יוסף", "שני לוחות הברית" ועוד ועוד.
כך שרבים גדולים מסתפקים בלגימה - כי לא בפורים לא נוגעים באלכוהול כלל. לעניות דעתי, זוהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החג: גם שותים וגם לא נהרסים...


ממתקים.

כבר נאמר רבות על הנזק שגורמת צריכת ממתקים לגוף האדם. הנזק כל-כך רב ומגוון, שלגמרי לא ברור, למה על כל שקית סוכר - שלא לדבר על כל סוכריה וחבריה - עדיין אין אזהרה של משרד הבריאות? תמוה בעיניי, למה סיגריות זכו באזהרה כזאת, ואילו ממתקים לא. הנזק ממתקים כולל פגיעה בהתנהגות, פגיעה ביכולת השכלית, פגיעה בפוריות (גם זו של הגבר וגם זו של האישה), פגיעה בשיניים, פגיעה בחניכיים, גרימה להתרבות והתפשטות פטריות בגוף, פגיעה בלבלב... סוכר ודברי מתיקה הינם גם גורמי סיכון להתפתחות סרטן המעיים, סכרת, השמנה, אלרגיות, הפרעות עיכול...

לא לאכול ממתקים - זה לא אומר לא לאכול דברים מתוקים. אפשר למצוא תחליפים בריאים יותר לדברי מתיקה הנמצאים היום בשוק, למשל, כאלה העשויים מחומרים אורגניים. חלבה, בקלאווה, רחת-לוקום (רק אותנטי, כמובן, ולא התחליפים שיש היום בשוק, שלא כוללים בכלל שומשום כלל) , עוגת גזר, עוגת תמרים, שרבט... כל הדברים האלה הרבה יותר בריאים מעוגות שמרים, סוכריות על מקל וכו'. אבל גם אותם יש לצרוך בכמות קטנה בלבד! אפשר להחליף ממתקים מקובלים לדברים אחרים, גם הם מתוקים, אך גם בריאים, כמו פירות! כמובן, מוצרים אורגניים עדיפים. והעובדה שהם יקרים יותר תעזור לא להגזים בשימוש בהם ולשמור על מידה.



ועכשיו - מתכון לחג.

סוכריות

מצרכים:

לכף אחת של דבש צריכים

100 גר' שזיפים מיובשים

100 גר' משמש מיובש/תאנים/תמרים - לפי הטעם (וסבלנות לבדיקה...)

100 גר' צימוקים

ו-100 גר' אגוזים/שקדים/קשיו/פקאן

אופן ההכנה:

לבדוק, לשטוף היטב ולנקות מהגרעינים את כל הפירות המיובשים.

להשרות אותם לשעה במים.

לשפוך את המים. לסחוט את הפירות, לערבב עם האגוזים (סוג אחד או תערובת של הסוגים) ולטחון.

להוסיף דבש ולערבב היטב עד לקבלת תערובת אחידה לחלוטין.

גלגלו כדורים מהתערובת. אפשר גם לגלגל אותם באבקת קקאו או באבקת קוקוס. להכניס לפריזר לפחות לשעה.

מתכון שני ואחרון ליום זה - שמחה.

זה גם מתכון, גם מנהג, גם מצווה...

לפעמים קשה מאד לשמוח, כמו השנה, אחרי אסון באיתמר. אבל אנחנו מצווים, ואנחנו נשתדל. כפי שהשתדלנו למרות כל האסונות שפקדו את עמינו לאורך כל ההסטוריה שלנו.

זה גם יפה לבריאות. כפי שפתגם מזרחי עתיק יומין אומר: "תעלולן אחד שיודע לשמח אנשים מטיב לבריאות העיר יותר משיירה שלמה של תרופות". כפי שנאמר במשלי: "ֵלב שָׂמֵחַ יֵיטִב גֵּהָה, וְרוּחַ נְכֵאָה תְּיַבֶּשׁ גָּרֶם".

עד כדי כך חשובה שמחת החג, שאף אבל תוך 12 חודש רשאי להשתתף בסעודת פורים.

שמחה משפרת את זרימת הדם, מחזקת את מערכת החיסון, משפרת את לחץ הדם, משחררת שרירים תפוסים, מורידה את רמת העייפות, משפרת ביצועים בכל סוגי העבודה והלימוד, משפרת את פעילות המעיים ועוזרת בהורדת משקל יתר. מחקרים מראים על השפעה חיובית של שמחה וצחוק על מהירות ההחלמה מכל המחלות, על צמצום ימי אשפוז (אולי זאת הסיבה לכך, שליצנות רפואית קיבלה תמיכה כל-כך יפה במוסדות הרפואה)

חג שמח והמון ישועות!



על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"


כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי