מקורן של העגבניות באיי גלפגוס. שבטים אינדיאנים, ילידי גלפגוס, לא גידלו עגבניות. המקום הראשון בו החלו לגדל עגבניות היה מקסיקו. אינדיאנים משבט האצטקים החלו לגדל אותו ונתנו לו את השם "טומטל" (tomatl). כשאירופאים, כובשי אמריקה, הביאו לראשונה בסוף המאה ה-XVI את העגבניות, היו אלה פירות קטנים, צהובים ומבריקים. לכן האיטלקים קראו להם " pomo d'oro" - "תפוח זהב". בשם הזה מוכרות העגבניות גם ברוסית ובכמה שפות סלביות אחרות. לעומתם, באנגלית, צרפתית וכמה שפות אירופיות אחרות השתרש השם tomato"", שמקורו ב"טומטל" האצטקי.

פירות של העגבניות מצאו חן בעיני האירופאים, והם הכניסו אותן בכבוד לגנים, אך לא אכלו את פירותיהן. יתרה מזאת, במשך הרבה שנים העגבניות נחשבו לפירות רעילים. אפילו מבחינה בוטנית, העגבניה שייכת לסוג Lycopersicum - "אפרסק של זאבים". ההסטוריה לא שימרה לנו את שמו של החלוץ שהיה הראשון לאכול עגבניה, אך בסוף המאה ה-XVIII לראשונה העגבניה נמכרה כצמח מאכל.

לעגבניות יש ערך תזונתי מאד גבוה.

הנה מקצתם של חומרים פעילים של עגבניה:

הכמות הגדולה שלויטמיני C ו-A הנמצאים בעגבניה מחזקים את המערכת החיסונית.

חומצת הלימון וחומצת התפוחים שבעגבניה מטיבים עם העיכול, מאזנים את הסביבה החומצית-בסיסית ושומרים על הגוף מפני הזדקנות.

הליקופן שבעגבניה מונע מוטציות ב-DNA, שומר על בריאות העין, מונע דגנרציה של הכתם הצהוב שבעין, שומר על המערכת הקרדיו-וסקולארית, מעודד חידוש תאים, מחזק את המערכת החיסונית ומונע התפתחות של מחלות אונקולוגיות. אנשים שאוכלים עגבניות על בסיס קבוע נמצאו הרבה פחות חולים בסרטן המעי הגס וסרטן במערכת המין, גברים ונשים כאחד. במחקרים שונים נמצא שליקופן יעיל בטיפול בסרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן הפה, סרטן הושט, סרטן הקיבה וסרטן הריאות. ליקופן נמצא גם יעיל במניעת מחלות לב, אוסטיאופורוזיס וסכרת. הוא גם משפר את פוריות האדם. הליקופן יעיל בניטרול רדיקלים חופשיים יותר מכל חומר אחר שמוכר לנו היום. מולקולה אחת של ליקופן יכולה לנטרל 13 רדיקלים חופשיים. ליקופן גם מנטרל חומרים מסרטנים ומגן על תאי הגוף מפני שינויים גנטיים, מקטין את הסיכוי להתפתחות אוסטיאופורוזיס ומונע התפתחות של קטרקט וגלאוקומה.

הקלציום שבעגבניות שומר על בריאות הלב, מונע הצטברות נוזלים בגוף ושומר על לחץ דם מאוזן.

מגנזיום עוזר לשמור על לחץ דם מאוזן, על התכווצות שרירים תקינה ושומר מפני רגישות לקור.

ברזל - שומר מפני חוסר דם.

אבץ שומר על בריאות העור, השיער ומערכת העצבים.

הסרטונין והתיאמין שבעגבניות עוזרים להתגבר על לחץ, חרדה ומתח מוגבר ושומרים על מצב רוח טוב.

הכרום שבעגבניות עוזר לשומרי משקל ולאלה שעושים דיאטת הרזיה.

הפיטונצידים שבעגבניות הם בעלי אפקט אנטי-חיידקי ואנטי-דלקתי.

ריבוי הויטמינים שבעגבניה (C,K, B1, B2, B6, B9, E, קרוטין) עוזר להתגבר על מחסור ויטמינים בגוף. וריבוי מינראלים (עגבניה מכילה נתרן, ברזל, סידן, יוד, זרחן, מגנזיום, כלור, גופרית, מנגן, בורון, אבץ, נחושת, כרום, פלואוריד, סיליצאה)משלים את מחסורם.

גליקואלקלואיד טומטין הוא בעל אפקט אנטי-חיידקי ואנטי-פטרייתי.

הפקטינים שבעגבניה מורידים את רמות הכולסטרול בדם.

בנוסף, עגבניות מכילות סוכרים (גלוקטוז ופרוקטוז, רפינוז), חומצות אורגניות (חומצה אוקסלית, חומצת לימון, חומצת תפוחים, חומצה סוקסינית, חומצה טרטרית), עמילן, פקטינים, קסנטופיל, זרחן חלבוני, עמילן, קרטינואידים, פיטונצידים, חלבונים, חומצות אמינו, פרמנטים, כוהלים ואלדגידים.

רוב החומרים החשובים הללו לא רק שלא מתפרקים בבישול, אלא נעשים מרוכזים יותר ויעילים יותר. כך, למשל, בקילו עגבניות טריות יש 50 מ"ג ליקופן, בליטר מיץ עגבניות וקילו קטשופ - 150 מ"ג, ברסק עבגניות - 1500 מ"ג.

האינדקס הגליקמי של עגבניה - 1.

להגברת היעילות מעגבניות מומלץ לאכול אותן עם שמן זית או שמן חמניות. 1 גר' שמן מספיק כדי להגביר את ספיגת החומרים מעגבניות בצורה משמעותית ביותר.

הכמות השבועית המומלצת של עגבניות - 20 בשבוע. כמובן, ניתן לאכול גם יותר, אך אם תאכלו פחות מכמות הזאת - לא תקבלו את החומרים בכמות מספקת לקבלת תוצאות כלשהן.



למי במיוחד מומלץ לאכול עגבניות?

  • לאנשים עם עודף משקל
  • לאנשים עם הפרעות בחילוף החומרים, במיוחד חילוף החומרים של אלקטרוליטים
  • לאנשים עם מערכת חיסונית חלשה
  • לאנשים עם בעיות לב
  • לאנשים עם בעיות עיכול
  • לסובלים מעצירויות
  • לסובלים מגסטריטיס עם חומציות נמוכה
  • לאנשים עם קרישיות גבוהה של דם
  • לאנשים שזקוקים לאיזון הכולסטרול בדם
  • לאנשים שסובלים ממחסור בויטמינים
  • לאנשים עם הפרת האיזון החומצי-בסיסי של הגוף
  • לאנשים שזקוקים לאנטיאוקסידנטים
  • לאנשים עם סיפור של סרטן במשפחה
  • לאנשים עם סיפור של מחלות קרדיו-וסקולריות במשפחה
  • לאנשים שסובלים מלחץ דם גבוה
  • לאנשים שסובלים מהצטברות נוזלים
  • לאנשים עם אוסטיאופורוזיס
  • לאנשים רגישים לקור
  • לאנשים שסובלים מנשירת שיער
  • לאנשים שסובלים מחוסר דם
  • לאנשים עם איחוי איטי של פצעים
  • לאנשים שסובלים מעייפות וחולשה כללית
  • לאנשים שסובלים מירידה באיכות הזיכרון
  • לאנשים סובלים מאסטניה
  • לכל אדם שראייתו חשובה לו
עגבניות מכילות סרוטונין וכן תיאמין, קשור לחילוף חומרים של סרוטונין בגוף. כתוצאה מכך העגבניות משפיעות לטובה על מצב הרוח. עגבניות עוזרות להתגבר על מצבים של מתח מוגבר או דיכאון. הם גם משפרות את צבע הפנים ומיישרות קמטים.

בנוסף, בעגבניות נמצא החומר 3P, שמקטין פי 73 את הסיכון להתפתחות קרישים בכלי הדם.

בעגבניה יש 22 קלוריות ל-100 גר'. מעבר לכך, הן מכילות כרום, שעוזר להתגבר על הרגשת רעב. לא פלא שעגבניות מהוות מזון חשוב לכל מי ששומר על משקל או עושה דיאטת הרזיה.

עגבניות גם הורגות חיידקים פתוגנים במעיים.

לילדים יש לתת עגבניות אחרי גיל שנה ובזהירות, כדי לוודא שהילד לא אלרגי ואין לו רגישות אישית לעגבניה.

יש להזהר באכילת עגבניות לאנשים

  • אלרגים לעגבניות (ליקופן ובטא-קרוטן יכולים להיות אלרגנים לאנשים מסוימים)
  • אנשים עם רגישות אינדיבידואלית לעגבניות
  • אנשים שסובלים ממחלת גאוט
  • אנשים שסובלים ממחלות כליות
  • אנשים שסובלים מארתריטיס
  • סובלים מאבנים בכיס המרה
  • סובלים מגסטריטיס עם חומציות גבוהה
  • לסובלים מכיב קיבה
  • לסובלים מפנקראטיטיס
  • לאנשים שאוכלים לפי סוג דם: עגבניות לא מומלצות לבעלי סוג דם A ו-B.
לאנשים עם לחץ דם גבוה אין להוסיף מלח לעגבניות ואין לאכול עגבניות כבושות

לא מומלץ לאכול עגבניות יחד עם לחם, בשר, ביצה, דגים. מומלץ להמתין לפחות שעתיים בין אכילת עגבניות לבין אכילת מזונות אלה.

אלו עגבניות לקנות

מומלץ לבחור עגבניות קשות בעלות קרום מתוח, אדום ומבריק, ללא כתמים, נקודות ומקומות רכים.

איך לאחסן עגבניות

מומלץ לאחסן עגבניות בטמפרטורת החדר, במקום שבו קרני האור לא מגיעות ישירות אל העגבניות.

עגבניות "לבישול" מומלץ לשמור במקרר.

עגבניות שטרם הבשילו מומלץ לשמור עטופות בנייר או בשקית נייר. על מנת לזרז את ההבשלה מומלץ להוסיף לשקית תפוח.



כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול/ייעוץ רפואי.

עוד על עגבניה, על הסגולות הרפואיות שלה ועל שימוש בה ברפואה העממית, בקוסמטיקה ובמטבח - בספר החדש -

"קל להיות בריא"



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©