מולדתם של המלפפונים היא הודו וסין, שם עדיין ניתן לראות זני בר של מלפפונים, ומשם הם מצאו את דרכם לכל העולם.

בהודו ובמצרים המלפפון היה ידוע ונמצא בשימוש עוד לפני אלפי שנים.

עונת המלפפונים היא בקיץ, אך כתוצאה מגידול בשיטות חקלאות מודרניות היום ניתן לקנות מלפפונים במשך כל השנה. ומאותה סיבה למעשה לא ניתן להבדיל בין הזנים השונים, כולם נראים אותו דבר וכולם איבדו את טעמם כמעט לחלוטין.

המלפפון מורכב ברובו ממים-98 אחוזים. חוץ מזה הוא מכיל סיבים תזונתיים, חומצה קופאינית,חומצה טרטרונית, גלוקוז, פרוקטוז, אמילן, ויטמינים (E,B1,' B2, B3,B5,B6, B9,K, H,קרוטין, PP,C,), מינרלים (קליום, יוד, קדמיום, מגנזיום, זרחן, ברזל, סידן, כלור, כרום, אלומיניום, נחושת, פלואור, אבץ, מנגן, מוליבדן, סיליצאה, צירקוניום, ניקל, כסף וטיטניום). רוב הויטמינים והמינרלים של המלפפונים מרוכזים בקליפתם, ואילו הבשר שלהם מכיל כמעט רק סיבים ומים.

באירופה מלפפון שימש בתור צמח מרפא ידוע לפחות מימי היפוקרטס. השתמשו במלפפון לצרכי רפואה גם בארצות אסיה, הוא ידוע כצמח מרפא ברפואה הסינית וההודית וברפואה העממית של כל ארצות אירופה. משתמשים במלפפון

  • לחידוש הכוחות בסוף היום (פשוט לאכול מלפפונים)
  • בכל דיאטות הרזיה, כי יוצר הרגשת שובע, מאזן את התאבון ויחד עם זאת מכיל מעט מאד קלוריות (רק 13 ל-100 גר)
  • לשיפור העיכול
  • כצמח משתן
  • לשיפור הפרשת מיצי מרה
  • במקרים של עצירות
  • נגד בצקות
  • למניעת הצטברות מלחים במפרקים
  • לשמירה על פעילות תקינה של בלוטת התריס
  • לשמירה על בריאות השיער
  • לשיפור עיכול חלבונים (לכן חשוב לאכלו לצד מאכלים קשים לעיכול, כמו, למשל, בשר.)
  • לחיזוק מערכת הקרדיו-ווסקולרית
  • להורדת לחץ דם
  • לחיזוק שריר הלב
  • להעלאת חומציות הקיבה
  • להוצאת פסולת מהגוף
  • לשיפור תיפקוד הכבד
  • לאנשים הסובלים מדלקות פרקים ומחלת גאוט
  • לשיפור יכולת ההבראה של הגוף, במיוחד ממחלות חיידקיות מלוות במוגלה
  • לאיזון מערכת העצבים
  • לשיפור של הזיכרון
  • לטיפול בדלקת חניכיים
  • לשיפור ספיגת פחמימות
  • להורדת חום גבוה במחלות חום
  • לאיזון רמת הסוכר בדם
  • במקרים של סחרחורת כתוצאה מעייפות




  • ישנם שימושים רבים למלפפון בקוסמטיקה טבעית, ברפואה העממית, ברחבי הבית ובבישול. על כל זה תוכלו לקרא בספר החדש
  • "קל להיות בריא"
  • ניתן להזמין את הספר דרך צור קשר או בהוצאת אוריון.


למי אסור לאכול מלפפונים. מלפפונים מעלים את רמת החומציות בקיבה, לכן אנשים שסובלים מחומציות גבוהה בקיבה, מכיב קיבה או מדלקת בקיבה (גסטריטיס) צריכים להזהר מצריכת מלפפונים.

אנשים שסובלים משלשולים לא צריכים לאכול מלפפונים.

כמו כן נשים מניקות צריכות להזהר בצריכת מלפפונים, כי הם יכולים לגרום לשלשולים וגזים אצל התינוקות.

מלפפונים שאינם אורגניים מכילים בתוכם, במיוחד בקליפתם, הרבה חומרי הדברה וניטרטים, שפוגעים בפוריות האדם וגורמים למחלות מערכת העיכול, כליות ולבלב.

לשם הקטנת כמות הניטרטים הנמצאים במלפפונים חותכים את הקצוות שלהם (כי הם מכילים את הריכוז הגבוה ביותר של ניטרטים) ומשרים אותם בתוך מים ל-6-8 שעות.

איזה מלפפון לקנות. יש לבחור מלפפון ירוק ולא נוטה לא צהוב ולא ללבן, קטן ומוצק ללא סימני פגע כלשהם על הקליפה.

ניתן לאחסן מלפפונים במקרר כשבוע, אך כמובן תמיד עדיף לאכלם כמה שיותר קרוב לקטיפתם.

מלפפונים במלח לא רק שלא מאבדים את הערך התזונתי שלהם ולא רק שלא מוסיפים קלוריות (ביחס למלפפון טרי) אלא שהם אף בעלי ערך תזונתי גבוה עוד יותר, וזאת בזכות חיידקים פרוביוטיים, חומצה לקטית וויטמין 12B.

מלפפונים חמוצים אסורים לאכילה לאנשים סובלים ממחלות כליות, מלחץ דם גבוה, אבנים בכיס המרה, אבנים בכליות, מחלות מעיים, מחלות לב,מחלות קיבה ומחלות כבד.

מלפפונים בחומץ (לעומת מלפפונים במלח) מאבדים כ-70% מהויטמינים והמינרלים שלהם בתהליך ההכנה. הם ידועים בכך שמעוררים את התיאבון ומשפרים את תהליכי העיכול, הם גם משפרים את פעילות המעיים, מנטרלים השפעות שליליות של אלכוהול על הדם ומשפרים את הספקת חמצן לרקמות.

מלפפונים בחומץ מומלצים לאנשים שעושים דיאטת השמנה ואסורים לאנשים שסובלים מכיב בקיבה או בתריסריון, מחומציות גבוהה בקיבה ומהשמנה. לשאר אנשים כמות קטנה של מלפפונים בחומץ לא אמורה להזיק, אך בצריכה קבועה או מרובה מלפפונים בחומץ אסורים לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם, מחלות כבד, לב וכלי דם, כליות ומערכת העיכול וגם לא מומלצים לנשים בהריון. לכל האנשים הללו יש להוועץ ברופא המטפל שלהם ולברר האם מותר להם לאכול מלפפונים בחומץ. בנוסף, בגלל החומציות הגבוהה שלהם אכילה תדירה של מלפפונים בחומץ יכולה לפגוע באמייל של השיניים.

ולבסוף עצה קטנה: אל תגדלו מלפפונים יחד עם עגבניות, אל תשמרו אותם יחד ואל תאכלו אותם יחד. מלפפונים ועגבניות טובים כל אחד לחוד, אך הורסים אחד את השני כשהם ביחד.



כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©