רק לפני עשרים שנה היינו נכנסים לכל סופר או חנות ירקות בתקופת עונת הגויאבה - והיינו מרגישים את ריחה העשיר בכל החנות. אי-אפשר להתעלם מריח של גויאבה. כמו לגבי כל דבר מיוחד, גם כאן - אין אדישים: יש אנשים ששונאים ריח של גויאבה ויש שאוהבים אותה במיוחד. אבל אף אחד לא נשאר שווה נפש.

לצערנו, היום משום-מה הגויאבות כמעט לגמרי נעלמו מהדוכנים. אפילו בשיא העונה הן לא נראות ולא מורגשות בחנויות.

וחבל.

הגויאבה היא פרי מיוחד במינו, עשיר במיוחד במזינים ובעל סגולות רפואיות רבות.

הגויאבה הגיעה אלינו מאמריקה הטרופית. היא שייכת למשפחת ההדסים ומונה כ-100 מינים שונים. הגויאבה נבדלת מכל הפירות בארומה המיוחדת שכבר הזכרנו ובבשר עסיסי וטעים, מלא-מלא בויטמינים. 2-3 גואייבות ביום מכסות את צריכת הויטמינים הדרושה לכם לאותו יום במלואו. על איזה עוד פרי ניתן להגיד דבר כזה?!

הגויאבה מכילה כמות אדירה של ויטמין C, פלבנואידים, כל סוגי הויטמינים מקבוצת B (חוץ מ-B12 ), ויטמין E, ויטמין K, סידן, מגנזיום, זרחן, לוטאין, קרטנים, רטינול, סלניום, נחושת, אבץ, אשלגן, נחושת, מנגן, ויטמין A - כל זה בצורה זמינה לגוף, וכן סיבים תזונתיים הנחוצים לעיכול בריא. 13% מהפרי זה חלבון ממקור צמחי. מלבד גויאבה חלבון נמצא רק בתמרים - 2 גר' ל100 גר' של פרי. גם לאנשים שאוהבים לספור קלוריות אין מה להגיד נגד גויאבה: ב-100 גר' של פרי יש רק 50 קלוריות. במילים אחרות, אתם יכולים לקבל מ-2-3 גואייבות את המנה היומית של ויטמינים (עם רמת ספיגה הרבה יותר טובה מפוליויטמין כתוסף), סיבים תזונתיים, חלבון צמחי, שומנים חיוניים - וכל זה מבלי לפגוע בספירת הקלוריות (להשוואה: בתפוח יש 60 קלוריות, בבננה - 80).

הגויאבה עשירה במיוחד בברזל זמין לגוף, ולעומת ברזל בתוספים, הברזל של הגויאבה אף פעם לא משפיע לרעה על מערכת העיכול. מידע זה חשוב במיוחד לנשים, שמאבדות באופן קבוע כמויות ניכרות של ברזל עם הדם, ולכן צריכות להשלים אותו על מנת למנוע אנמיה. אין פרי שאפשר להשוות עם גואייבה בתפקיד זה.

חוץ מזה שאפשר, כמובן, לאכול את הגויאבה טרייה, ניתן לעשות ממנה ריבה, מיץ, גלידה, מרמלאדה, דברי מאפה, פודינגים, להשתמש בקינוחים ולהחליף בה רסק עגבניות ועגבניות לאנשים עם רגישות לחומצת עגבניות.

רצוי לאכול את הגואייבה כמה שיותר קרוב לקטיפתה, כי עם הזמן הויטמינים שבה מתפרקים וכמותם הולכת וקטנה.

ניתן לעשות שייקים מגוייאבה או מיץ גוייאבה בתוספת שקדים וחלב סויה/חלב שקדים/חלב שיבולת שועל. שייק זה ניתן גם להקפאה.


סגולות רפואיות של הגויאבה:

  • נוגדת חימצון
  • מכווצת
  • קוטלת חיידקים
  • מרפאת שרירים חלקים
  • מונעת היצמדות של חיידק E.coli לדפנות המעי
  • נוגדת עוויתות
  • לא מאפשרת התרבות פטריות וחיידקים שונים שגורמים בד"כ להרעלת מזון: סלמונלה, קלוסטרידיום, שיגלה, בצילוס


שימוש רפואי בגויאבה. משתמשים בסגולות הרפואיות של גואייבה למחלות רבות:

  • דלקת גרון
  • מזהמים שונים (וירוסים, זיהום בחיידקי מעיים)
  • חום
  • דלקת עיניים
  • שיעול כתוצאה מקור/התקררות
  • פטרת
  • הקאות
  • מחזור לא סדיר
  • אפטות
  • דימום חניכיים
  • דימום מטחורים
  • ריח רע מהפה
  • גויאבות אדומות נמצאו יעילות במלחמה בסרטן
  • בעיות עור שונות
  • עצירות
  • צפדינה
  • שלשולים מכל מקור
  • סכרת
  • לחץ דם גבוה
  • הקאות
  • איזון מערכת העצבים
  • טיפול בבעיות עור
  • מומלץ לנשים הסובלים מתסמיני גיל המעבר ו/או תסמונת טרום-ווסתית
אכילת גויאבות אסורה על אנשים שסובלים מהתקפי היפוגליקמיה, מכיוון שגויאבה מורידה את רמת הסוכר בגוף.



כל האמור במאמר הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לאבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי.
כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי

עוד על גויאבה, על סגולות הרפואיות שלה ועל שימוש ברפואה העממית, בקוסמטיקה ובמטבח - בספר החדש


"קל להיות בריא"