פעם הייתה קיימת גישה, לפיה יש להפחית בצריכת הביצים על מנת להפחית בצריכת השומן והכולסטרול. ברוך ה', גישה זו כבר אינה פופולארית כמו פעם. וכמה סיבות לשמחה הזאת:

  1. הכולסטרול מגיע לדם משני מקורות: 1. מיוצר בגוף, 2. עם המזון שאנו אוכלים. אם אנחנו צורכים כולסטרול עם המזון, הגוף מפסיק לייצר אותו. אי לכך אם יש עליה ברמת הכולסטרול, אין הסיבה נעוצה בצריכת הכולסטרול, כי אם בבעיית איזון הכולסטרול בגוף. היום יש כבר מחקרים שמוכיחים שביצים לא מעלים את רמת הכולסטרול הכללי בדם.
  2. הערך התזונתי של הביצה גבוה ביותר:
א.ביצה מכילה את כל סוגי הויטמינים והמינראלים ולא סתם, אלא בצירוף מושלם ובצורה הכי זמינה לגוף. ביצה ממוצעת (ללא קליפה) מכילה: אנרגיה – 70-80 קלוריות, פסולת -0, מים – כ-35 גר, חלבון – 6.5 גר', חומצות שומן רוויות – 1.5 גר', חומצות שומן חד-רוויות – 1.7 גר, חומצות שומן רב לא רוויות – 0.6 גר, שומן – 5 גר', סה"כ פחמימות –0.6 גר'. מיקרואלמנטים במק"ג: סידן – 25 מג', ברזל – 0.8 מג', זרחן – 60 מג', אשלגן – 60 מג', נתרן – 65 מג', אבץ – 0.6, נחושת – 0.008, מנגן – 0.04, 1B – 0.032, ריבופלאבין – 0.258, 3B – 1.303, 5B – 0.655, 6B – 0.07, פולאצין – 25, 12B – 0.5, A – 100 , כולין – 300 ועוד.

ב. חלבון ביצה הוא בעל ערך ביולוגי גבוהה במיוחד, כלומר, מ-100 ג' חלבון ביצה הגוף מרכיב הכי הרבה חלבון אדם – 95 גר'. להשוואה: מ-100 גר' חלבון בשר גוף האדם מרכיב 75 גר' חלבון אדם, וכך גם מ-100 גר' חלבון מסויה או מחלבון אורז, מה גם שבמקרים האלה יש לאכול כמות גדולה מאד של אורז או סויה לקבלת 100 גר' חלבון מהם!

ג.ביצה מכילה לציטין – חומר חיוני ביותר לפעילות המוח ולשמירה על רמת הכולסטרול הכללי בדם.

ד.ביצה מכילה 2 חומרים שמטיבים מאד עם העיניים: הלוטאין וה-zeaxanthin.חומרים אלה שומרים על בריאות העיניים. מחקרים מראים, שאכילת ביצה כל יום מקטינה את התפתחות הקטרקט ומונעת היווצרות ניוון הרשתית.

ה.ביצים מכילות ויטמין D טבעי. בזמן האחרון המודעות לוויטמין D הולכת וגדלה. יש יותר ויותר מחקרים שמעידים על חשיבותו לבריאותינו: הוא חיוני לבריאות העצמות, השיניים והמוח, הוא מונע את התפתחות סרטן השד והמעי, יש לו חשיבות לתפקוד תקין של המערכת החיסונית. כל יום מתפרסם מחקר נוסף שמגלה עוד ועוד נפלאות הוויטמין. ואילו באוכלוסייה נמצא חוסר בוויטמין D ברמת מגפה. כל חברות התוספים יצאו לשוק עם המוצר. ובעצם, אנחנו פשוט יכולים לאכול ביצים.

ו.ביצים מכילות חומצות שומן חיוניות, שמעלות את רמת הכולסטרול ה"טוב" בדם (HDL).

ז.כולין שבביצה חיוני לפעילות הכבד, לאיזון רמת הכולסטרול בדם, ליצור הורמונים ובכך – לפעילות תקינה של המערכת ההורמונאלית, חיוני לפעילות תקינה של הלב, הכליות, המוח, ושלפוחית השתן. הוא גם מונע אובדן זיכרון.

ח.ביצים מקטינות משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד. במחקר, נשים שאכלו כל יום ביצה אחת בלבד הקטינו את סיכוייהם לחלות ב-44%.

ט.בזכות הרמות הגבוהות של הוויטמינים והגופרית בביצים, הם שומרים על בריאותהשיער והציפורניים.

י.מחקרים, שנעשו ב- School of Public Health שבאוניברסיטת הארוורד מראים שצריכת ביצים מונעת היווצרות קרישי דם, שבץ מוחי והתקפי לב.

יא.בכנס של Experimental Biology 2007 הוצגו תוצאות המחקרים, שהראו, שבמקרים של עודף משקל, אכילת ביצים כל בוקר גורמת לירידת משקל מבוקרת (פי שתיים ירידה במשקל בהשוואה לארוחת בוקר ללא ביצים). דרך אגב, באותו כנס הראו גם שביחס לגורמי סיכון אחרים למחלות לב (גיל, גורם תורשתי, עישון, תזונה, צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם, עודף משקל, עודף כולסטרול, חוסר פעילות גופנית סדירה וסוכרת), תרומת הביצים לרמת הסיכון היא אפסית.

יב.לביצים יש השפעה חיבית ליכולת החשיבה ולזיכרון; ליכולת להתמודד עם מצבי מתח על סוגיו.

יג.ביצים עוזרות להבריא ממחלות עצבים, מאנמיה וממחלות כבד.

יד.יש להם אפקט אנטי-אייג'ינג. זאת אומרת, שבמקום לצרוך כדורים יקרים נגד ההזדקנות אפשר פשוט לאכול ביצים!

טו'. ביצים מכילות ביאוטין, שמסייע להוריד את רמות ההומוציסטאין בדם ב-75%.

כל זה עושה את הביצה למאכל הכי בריא לגוף, זול, דל קלוריות – וגם טעים וניתן לצורות שונות של הכנה.

אם אין התוויות נגד (כמו אלרגיה לביצים) אני ממליצה לאכול ביצים כל יום ללא חשש. תיהנו ותהיו בריאים גם יחד!

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לטיפול/ייעוץ רפואי.


על תזונה לכל דבר, על דיאטות למחלות ומצבים פיזיולוגיים שונים, על כל דבר שאנחנו אוכלים וכל משקה שאנחנו שותים, על רפואה עממית ועל קוסמטיקה טבעית - בספר החדש

"קל להיות בריא"

@כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי