טיפול במתכות

בדומה לטיפול בצמחים, במאכלים או באבנים, גם שימוש במתכות לצרכי ריפוי אינו דבר חדש, אלא משהו שאנשים גילו לפני אלפי שנים. במהלך השנים הללו טיפול בעזרת במתכות נחקר והתפתח יותר ויותר.
רופאי הודו השתמשו באבקת ברזל ונחושת לטיפול במחלות עיניים ועור.
רופאי טיבט כתבו ספרים רבים המתארים תכונות של מתכות וההשפעת שלהן על גוף האדם, ודנים בטיפול במחלות שונות ע"י מתכות.
ברפואה הערבית נוהגים להשתמש במטבעות ופסי מתכת לטיפול במחלות שונות. בעזרת פסי מתכת כאלה הם נפטרים מהר מאד ממחלות עור, מחלת הנפילה ומחלות נוירולוגיות אחרות. כמו כן, הם נוהגים לשים צמידי נחושת על פרקי הידיים והרגליים של ולדים כדי למנוע התפתחות של פתולוגיות שונות.
ביוון העתיקה אחרי ארוחה גדולה נהגו לבלוע פס זהב קטן לשיפור העיכול.
ברפואה הסינית משתמשים במתכות שונות ליצירת מחטי דיקור שונים, בהתאם לאפקט הרצוי.

מתכות מקרינות גלים אלקטרומגנטיים. במגע עם העור גלים אלו משפיעים לטובה לא רק על העור, אלא גם על הרקמות והאיברים הפנימיים. למשל, אם עונדים צמיד כסף באופן קבוע, זה מגן מפני מחלות הכבד.

כל מתכת באשר היא משפיעה על הגוף בצורה כזו או אחרת, כך שכל מתכת ללא יוצאת מן הכלל יכולה להשמש למטרה טיפולית. הינה לפניכם כמה דוגמאות קטנות על השפעותיהן של המתכות הנפוצות ביותר בטיפול במתכות. כמובן, זה רק קצה של הקצה של הקרחון. ובכן:

ברזל
, מתכת בהשפעת מאדים, משמש לטיפול במחלות דם, כבד, טחול ורקמות העצם. הוא מוסיף לאדם חיוניות ומשפר את מצב הרוח, מחזק שרירים ועצמות.

זהב
, מתכת בהשפעת שמש, משפר את הזיכרון, מטפל במערכת העצבים ובלב. זהב מומלץ לחולי אפילפסיה, לסובלים מעייפות כרונית ולסובלים מהיסטריה. זהב אינו מומלץ לאנשים בעלי עודף משקל. הוא מטיב מאד עם אנשים מלנכוליים ועם אנשים בעלי נטיות אובדניות. בשנת 1583 ד"ר דוד דה פלניקמפי, הרופא המלכותי של מלך צרפת, כתב ספר על סגולות ריפוי של מי זהב.

בדיל
, מתכת בהשפעת כוכב צדק, משמש לטיפול בסכרת, אסתמה, מחלות עור וריאות, מיימת המוח ובכל מקרה שבו ישנה בעייה של אגירת נוזלים בגוף.
ידוע גם שימוש בבדיל להסרת עין הרע.

עופרת,
מתכת בהשפעת שבתאי, משמשת לטיפול במחלות מין זיהומיות ומחלות עור.

כספית
, מתכת בהשפעת כוכב כוכב (מרקורי) - מתכת מאד חזקה שמשמשת לחיזוק ההשפעה הטיפולית של צמחי מרפא. היא גם משפרת את היכולות הקוגניטיביות, את מודעות האדם ואת שיקום הרקמות.

כסף, מתכת בהשפעת ירח, מטפל במחלות מערכת העיכול, בתשישות, קדחת כרונית, צרבת, דלקת מעיים וכיס המרה, פעילות יתר של כיס המרה והפרעות בפעילות הכבד והטחול. לא מומלץ לאנשים בעלי עודף משקל ו/או מחלות נשימה. אצל כל אומות העולם הכסף ידוע מימי קדם כמתכת מחטאת. בהודו ובנפאל אופים עופות עטופים בנייר כסף דק או בולעים כדורים קטנטנים עשויים כסף לאחר האוכל ובכך מגינים על עצמם מפני כולירע, דיזנטריה ושאר מחלות זיהומיות של המעיים שנפוצות באזורים הללו. ברוסיה היה נהוג לענוד עגילי כסף כטיפול נגד Mycobacterial cervical lymphadenitis (scrofula ).כסף משפר את כושר הריכוז.
שילוב נכון ומותאם לפאזות הירח של כסף וזרחן מטפל בהצלחה בילדים עם מה שנקרא "אופי קשה", וכן בנדודי שינה אצל ילדים.
ואין כמו כסף לטיפול בדלקת במערכת הנשית: כסף פועל מהר וללא תופעות לוואי.
את יכולת החיטוי של מי כסף ניצלו כוהני הנצרות (בשם "מים קדושים") ובמשך שנים רבות, עד להמצאת האנטיביוטיקה, לא היה בנמצא טיפול יעיל יותר. בשנים האחרונות מי כסף חוו את הרנסנס שלהם, יותר ויותר מטפלים משתמשים בו לטיפול בבעיות זיהומיות שונות.
עד לפיתוח האנטיביוטיקה, כסף היה כמעט הטיפול היחיד נגד חיידקים פתוגניים. אך אנטיביוטיקה, עם כל הכבוד לה, לא מתחרה בכסף: תכשיר אנטיביוטי פעיל נגד כ-5-12 סוגי חיידקים פתוגניים, ואילו כסף - נגד 650 סוגים שונים. זאת ועוד: לעומת אנטיביוטיקה, כסף לא גורם לחוסר איזון בפלורה של הגוף, לא פוגע בקיבה, לא מרעיל את הגוף, לא פוגע במערכת החיסונית, לא מחליש את הגוף והשפעתו לא חולפת מהר כמו זו של האנטיביוטיקה.

נחושת היא מתכת שקשורה לנוגה. היא מטפלת בטחול, כבד, מערכת הלימפה, גידולים שפירים, אנמיה, כאב ראש, לחץ דם גבוה, נדודי שינה, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, דליות ברגליים, מחלות הכליות, חסימות בסולר פלקסוס (המרכז הרגשי של האדם) וגם מגדילה את רגישות התאים לאינסולין. נחושת יודעת לשכך כאבים באזור הגב התחתון (אך לא משפיעה על כאבים באזורים אחרים).
פסי נחושת עוצרים דימום, מורידים חום גבוה ומאזנים את משק המים והמינראלים של הגוף.
נחושת ממיסה גידולים שפירים (מיומה של הרחם, התקשות בשד וכדו'), מטפלת מהר בדלקות כרוניות (אוטיטיס כרוני, דלקות כרוניות בעור, כולציסטיטיס, ברונכיטיס כרוני וכו').
הנחת מטבע נחושת בנעל מונעת התפתחות של טרומבופלביטיס ברגל אחרי מכה.
לדברי אריסטו, הנחת נחושת על מקום המכה מונעת הופעה של סימנים כחולים; נחושת מטפלת בבצקות, ופסי נחושת מטפלים בפצעים.
ביוון העתיקה טיפלו בחירשות בעזרת נחושת, ובצרפת עושים זאת גם היום.
ברוסיה אכלו נסורת של נחושת עם לחם כדי לזרז את איחוי העצמות לאחר שבר.

לפני תחילת הטיפול
בודקים אם החולה מתאים לסוג כזה של טיפול. לשם כך יש להניח מטבע על העור ולראות אם נוח לה להיות על העור. אם כן - הטיפול יהיה אפקטיבי. אם לא - חבל להתחיל בשיטה הטיפולית הזאת.
כמו כן תמיד בודקים איך חולה מגיב למתכות. ישנם אנשים שרגישים למתכות וסוג זה של טיפול אסור עליהם.

טיפול במתכת נעשה במספר שלבים, עם הפסקות בין השלבים ועם שינוי מתכות בכל שלב.
את הטיפול מפסיקים לאחר העלמות התסמינים.
השיטות הטיפוליות במתכת רבות ומגוונות: שתיית מי מתכת, בישול עם מתכת, הנחת מתכת, רטיות, משחות, מירתחים ועוד. על מנת להגיע לתוצאות טובות חשוב להתאים לחולה מתכת נכונה, צורת טיפול נכונה, מינון נכון ושילוב נכון עם מתכות או שיטות טיפוליות אחרות. חשוב להתחשב בתזונה, מחלות רקע, תוספי תזונה ותרופות מרשם שנוטל החולה, לבדוק לפני תחילת הטיפול שאין רגישות יתר ואין תגובה אלרגית למתכות המתוכננות לטיפול, ושהחולה לא נותן תגובות חריגות.
כל הכתוב הינו בגדר מידע כללי בלבד ולא מחליף אבחון/ייעוץ/טיפול מקצועי.
בשום אופן אין לעשות שימוש במתכות באופן עצמאי, אלא בהמלצת, הדרכת וליווי איש מקצוע בלבד.
שימוש לא נכון, התאמה לא טובה או שימוש לאדם הלא נכון יכולים לגרום להחמרת המצב במקום לשיפורו.