כנראה היום כבר כולם יודעים ומבינים שבתקופת ההריון כל דבר משפיע על בריאותו העתידית של התינוק. מובן שגם למזון שצורכת האישה בזמן ההריון יש השפעה גדולה מאד. כל מה שאישה בהריון מכניסה לפיה מגיע לעוברה ומשפיע עליו. בהריון, אפילו אכילה הופכת לאחריות גדולה מאד. השפעה מצד סביבה מזוהמת ואורח חיים מלא מתחים, במיוחד אצלינו בארץ, מגבירים את חשיבותה של תזונה נכונה. תזונה לא מספקת מבחינה כמותית או איכותית יכולה לפגוע בהתפתחות העובר. צריכת חומרים מזיקים יכולה לפגוע בעובר הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

תזונה נכונה בהריון זוהי תזונה שמאפשרת התפתחות תקינה של כל הרקמות, האיברים ומערכות הגוף של העובר ותפקוד תקין של כל הרקמות, האיברים ומערכות הגוף של האישה.

על ידי שינויים בתזונת האישה ניתן להשפיע בצורה משמעותית על בריאות האישה בזמן ההריון, על מהלך הלידה ועל בריאות התינוק שיוולד.

תזונה לא נכונה בהריון יכולה לגרום ל:

  • הפסקת הריון (הפלה או לידה מוקדמת) כתוצאה מפגיעה בהתפתחות השילייה או היפרדות השיליה
  • אנמיה
  • צירים חלשים, לידה ממושכת ומתישה
  • דימומים לאחר הלידה
  • התאוששות איטית אחרי הלידה
  • התכווצויות שרירים בלתי רצויות
  • חולשה
  • החלמה איטית של הרקמות והאיברים אחרי הלידה
  • פגיעה בהתפתחות העובר ואף מות העובר
  • משקל נמוך של העובר, לידה של תינוק חלש. אגנס היגינס פתחה עוד בשנות ה-50 מסעדה בה האכילה נשים בהריון ממשפחות עניות ברוכות ילדים בתזונה מאוזנת ועשירה בויטמינים. כתוצאה מכך הן לראשונה ילדו ילדים מפותחים בעלי משקל 3 קג' ויותר.
  • התפתחות איטית של התינוק
  • לידת פג. חצי מהילודים שנולדו בימי המצור של לנינגרד במלחמת העולם השניה נולדו פגים. אלה מהם שנולדו בזמן שקלו בממוצע 550 גר' פחות מילודים שנולדו לפני המצור. תזונה לא מספקת של האמהות בימי המצור גרמה לתמותה גבוהה במיוחד בקרב התינוקות.
  • מערכת חיסונית חלשה שלא מסוגלת להתמודד עם זיהומי העובר וזיהומים אצל האישה בזמן ההריון ואחרי הלידה
  • אנצפלופתיה, ירידה ביכולות הקוגניטיביות
  • בעיות קרישת דם אצל האם
  • מחסור חלב בתקופת ההנקה
  • בצקות
  • עלייה בלחץ הדם
  • בעיות בתפקוד הכבד
  • רעלת הריון. עוד בשנת 1941 טען החוקר טומפקינס, שרעלת הריון מהווה למעשה מצב של חוסר תזונתי, ושהוא מצליח למנוע אותו ע"י התאמה של תזונה נכונה
אז מה וכמה צריכה לאכול אשה בהריון?

כמה לאכול?

בשליש הראשון של ההריון אין שום סיבה שהאישה תאכל יותר מבחינה כמותית: בתקופה הזאת התינוק מתפתח, אבל גדילתו אינה משמעותית, כלומר לא מצדיקה הגדלה של צריכת המזון. בנוסף לכך, בתקופה הזאת הרבה פעמים האישה סובלת מחוסר תאבון או אף מדחייה ממזון.

בשליש האחרון של ההריון מומלץ להגדיל את צריכת החלבונים.

כל אישה עולה במשקל בזמן ההריון בקצב שונה ובחודשי הריון אחרים. יש שוני בנושא זה לא רק בין אישה לרעותה, אלא גם אצל אותה אישה בהריונות שונים שלה.

באופן כללי ניתן לומר שהוספת משקל נורמאלית היא הוספה של קילוגרם אחד בכל חודש בשליש ראשון והשני של ההריון והוספת 2 ק"ג בחודש בשליש האחרון של ההריון. אבל שוב: ישנם הבדלים גדולים בין נשים שונות.

אם האישה מוסיפה משקל בקצב איטי מידי או מהיר מידי זה יכול להצביע על בעיה תזונתית או רפואית ולפגוע בהריון. לכן יש לפנות לבירור רפואי.

שימו לב, שיתכן גם מצב של מחסור תזונתי יחסי. זה קורה, למשל, במקרים של:

  • הריון רב-עוברי
  • מחסור בפחמימות בתפריט, שגורם לשריפת חלבונים (ומחסור בחלבונים כתוצאה מכך)
  • מחסור בחלבונים בתפריט על רקע כמות גדולה של מזינים אחרים
  • מחלות במערכת העיכול, שפוגעות בספיגת המזינים
  • מחלות בכבד, שפוגעות ביצירת חלבונים
  • מחלות בכליות, שיכולות לגרום לאיבוד חלבונים
  • תזונה מספקת מבחינת הכמות הכללית, אך דלה במזינים מסוימים (בדרך כלל ויטמינים ומינרלים או אחד מהם) או מחסור במים (התייבשות)
  • צריכת מזונות מזוקקים, ממותקים ו/או מעובדים
המלצות כלליות. בזמן ההריון

  1. אין לעשות דיאטות הרזיה
    2.  אין לאכול לפי שעות, אלא בכל פעם לפי הצורl

   3. אין להישאר זמן ממושך ללא אוכל. מומלץ להחזיק כל הזמן בתיק איזה פרי מוכן לאכילה או חטיף וכדו'.

   4. מומלץ להתחיל את היום מאכילת חופן של אגוזים (אפשר מסוגים שונים).

   5. כל עוד זה לא מזיק לבריאות, לאכול מזונות שיש משיכה אליהם (למשל, אין בעיה לאכול כל יום אבטיח שלם או לשתות ארגז בירה מתוקה, אבל בפירוש אין לגעת באקונומיקה, גם אם את מאד נמשכת אליה...)

   6 להגביר צריכה של דגים (במיוחד דגים מהים הצפוני), אגוזים, קטניות למיניהן, דגנים מלאים, ביצים, גרעיני אבטיח ודלעת, אבטיח, אבוקדו, מלון.

   7. להשתדל לאכול מזון עשיר בכל אבות המזון

   8. לא לאכול מזונות שמרגישים דחייה מהם

   9. לא מומלץ להרבות בעוגיות, ביסקוויטים, עוגות, וופלים וכדו'. אמנם הם "מכבים" את תחושת הרעב, אבל לא מכילים שום דבר חיוני לא לאם ולא לתינוק מצד אחד, וגורמים להשמנה כתוצאה מהספקת קלוריות "ריקות" מצד שני.

   10. להימנע מצריכת אלכוהול

   11. לשתות לפחות כוס מים כל שעה

   12. להימנע משתיית קפה, קוקה-קולה ומשקאות קלים למיניהם

    13. לא לאכול ארוחות גדולות, אלא לאכול הרבה ארוחות קטנות במשך היום. זה גם יעזור להקטין בחילות בתחילת ההריון וצרבות בסוף ההריון.

     14. לאכול הרבה פירות וירקות, הן טריים והן מבושלים, במיוחד בצבעים אדום, כתום, צהוב וירוק. כמובן, מומלץ לאכול ירקות ופירות אורגניים.

     15. לאכול מזון מבושל ביתי ולהימנע מאכילת ג'אנק פוד

     16. לשמור ביתר זהירות על כללי ההגיינה, לשטוף פירות וירקות ביתר קפדנות, לא לאכול ביצים לא מבושלות ומאכלים המכילים ביצים כאלה, להתרחק מצואת חתולים, לא לאכול בשר ודגים נאים או לא מספיק מבושלים, לא לאכול מזון לגמרי טרי וכדו', כי נשים בזמן הריון יותר מאשר בתקופות אחרות רגישות לזיהומים למיניהם. דרך אגב, ישנה סכנה גם בסושי צמחוני אם באותו מטבח מכינים גם מאכלים מדגים לא מספיק מבושלים ומשתמשים באותם הכלים.

    17. לנשים שהן עצמן, בעליהן או ילדים אחרים שלהן סובלים מאסתמה, אקזמה אלרגית או קדחת השחת לא מומלץ לאכול בוטנים או מאכלים על בסיס בוטנים בתקופת ההריון וההנקה.

    18. כבד, שמהווה מאגר של כל הרעלים, אינו מומלץ לאכילה בכלל ובהריון במיוחד

    19. להימנע או לפחות לצמצם עד כמה שאפשר צריכה של ממתיקים מלאכותיים, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים.

     20. מומלץ, עד כמה שניתן, לאכול מזון אורגני ומלא בלבד ולהימנע עד כמה שניתן ממזונות מזוקקים, כמו קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן.

    21. מאחר וחלב ומוצריו מוציאים סידן מהגוף ומאחר וסידן נחוץ מאד להתפתחות העובר, מומלץ עד כמה שניתן להימנע מצריכת חלב ומוצריו ולהרבות באכילת מאכלים עשירים בסידן, במיוחד שקדים, סרדינים ופירות יבשים. נשים שאינן סובלות מפטרת ואין להן אלרגיה לסויה יכולות להנות מסויה ומוצריה.

   22. כדי לא להעמיס על הכבד מומלץ להקטין עד כמה שניתן אכילת מזון מטוגן, במיוחד בשמן עמוק.

   23. מומלץ להימנע מצריכת שומן מן החי ולעומת זאת לצרוך שמן ממקור צמחי. השמן הבריא במיוחד הוא שמן זית מכבישה קרה, לא מחומם.

    24. מומלץ לשתות תה צמחי (לפי הטעם) ותה מעלי תה (עדיף ירוק).

    25, אם האישה רוצה לאכול גיר, עליה להרבות באכילת מזונות עשירים בסידן ולהוסיף, לפחות לתקופה קצרה, סידן כתוסף (אבל להימנע מאכילת גיר ממש).

    26. מומלץ להגביל עד כמה שניתן אכילה של מזונות מעובדים ושימורים, כמו נקניקים ונקניקיות, שניצלים מוכנים למיניהם, מזון מקופסאות שימורים וכדו'

    27. מומלץ להגביל צריכה של פירות הדר

    28. מידע לנשים, שמתיחסות לערך הקלורי של מזון. אישה בגילאי 19-40 בגובה של כ-160 סמ' ומשקל כ-60 קג' שלא עוסקת בפעילות גופנית צריכה לצרוך 1850-2000 קק"ל ביממה. בהריון חילוף החומרים הכללי של הגוף גדל בכ-25%, כך שאישה כזאת צריכה לצרוך בשליש השני של ההריון כ-2500 קק"ל, ובשליש האחרון של ההריון - כ-2800-2900 ק"קל ביום. נשים עם קצב חילוף חומרים מהיר או נשים עם אורח חיים פעיל זקוקות לכ-300 קק"ל נוספות. נשים עם חילוף חומרים איטי או כאלה המנהלות אורח חיים חסר תנועה זקוקות לכ-300 קק"ל פחות. 

    29. אישה ששומרת על תזונה מיוחדת מסיבה רפואיות כזו או אחרת (למשל, מחלת כבד) חייבת להמשיך ולשמור על התזונה המיוחדת שלה גם בתקופת ההריון. כך גם אישה שמתגלה אצלה בעיה בריאותית כזו או אחרת הדורשת תזונה מיוחדת (למשל, סכרת הריונית) חייבת לשמור על תזונה מיוחדת - זאת תוך התחשבות במצבה כאישה הרה בהתאם להמלצות איש מקצוע.

 

בעת התאמת תזונה לאישה בהריון יש להתחשב ב:

  • גיל האישה
  • הקונסטיטוציה של האישה
  • הרגלי האכילה של האישה
  • חסכים או עודפים תזונתיים שיש לה
  • אורח החיים של האישה
  • עונת השנה
  • השבוע של ההריון
  • מקצועה של האישה
  • מחלות ברקע
  • תסמינים מיוחדים המלווים את ההריון
  • יכולתה הכלכלית של האישה
שלא תפיל אשה מישראל ושלכל בנות ישראל יהיה הריון תקין, לידה קלה ותינוק בריא!

 

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד. יש לפנות לאבחון וייעוץ לאיש מקצוע.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©

תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר עזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.