צרבת יכולה להתבטא בתחושה של צריבה או "שריפה" בוושט, בגרון ואף בפה ובאוזניים. זוהי תחושה מאד לא נעימה, והיא יכולה להימשך ממספר דקות עד מספר שעות ברצף. התחושה נגרמת ע"י מיצי עיכול שעולים מהקיבה לוושט ולפעמים אף לגרון. הצרבת מלווה בתחושה כללית לא טובה וגורמת לירידה של מצב הרוח, לפעמים אף בצורה קיצונית. לעיתים קרובות היא גם מלווה ב גיהוקים ובכאבים מאחורי עצם החזה.

לא רק נשים בהריון סובלות מהבעיה. על פי רוב היא נובעת מאכילת יתר, תזונה לא נכונה (אכילת ג'אנק פוד, שתיית קפה ו/או משקאות מוגזים וקלים, אכילת מזון מטוגן רב), מעודף משקל או עישון. צרבת יכולה להיות גם תוצר לוואי של תרופות מרשם מסויימות (למשל, נוגדי דלקת לא הורמונאליים, משככי כאבים וכו') או תוצאה של מחלה במערכת העיכול.

אצל נשים שסבלו מצרבת לפני ההריון הבעיה בדרך כלל מחמירה. אבל גם לנשים שלעולם לא סבלו מצרבת תחושה זו בדרך כלל מוכרת בהריון. רוב הנשים סובלות מצרבת בשליש השני והשלישי של ההריון, אך ישנן גם נשים שסובלות מצרבת מתחילת ההריון - בשילוב עם בחילות והקאות של בוקר.

בזמן ההריון רחמה של האישה גדל ולמתחיל ללחוץ על הקיבה. בנוסף לכך, על מנת לשמור על ההריון, הגוף מפריש את הורמון הפרוגסטרון, שמוריד את רמת הטונוס של כל השרירים החלקים בגוף (כולל גם הרחם - ובכך מונע מהרחם להתכווץ ולהפסיק את ההריון). כתוצאה מכך נחלש גם השריר המווסת את המעבר מהוושט לקיבה - והדבר גורם לצרבת. בסוף ההריון יצירת הפרוגסטרון יורדת (כדי שהרחם יתכונן לצירי לידה) וכן התינוק מתהפך ויורד מטה - כל אלה גורמים לכך שבסוף ההריון הצרבת פוחתת ואף נעלמת.

אמונה עממית טוענת, שצרבת הריונית נגרמת ע"י שיערות העובר: ככל שהתינוק שעיר יותר, כך האמא סובלת יותר מצרבת. במשך שנים רבות רופאים צחקו על אמונה זו ואמרו שמדובר באמונות טפלות. ב- Johns Hopkins Universityנעשה מחקר סטטיסטי על נשים בהריון בעניין צרבת. 78% מהנשים שהשתתפו במחקר סבלו מצרבת במידה זו או אחרת. לאחר הלידה שני רופאים שונים ובלתי תלויים בחנו את מידת ריבוי השיער על ראשיהם של התינוקות שנולדו לנשים אלו. להפתעת הרופאים, רוב הנשים שהתלוננו על צרבת במידה קשה או בינונית ילדו תינוקות שעירים. לעומת זאת, נשים שלא התלוננו על צרבת או הגדירו אותה כקלה, ילדו ילדים ללא שערות או עם רמת שעירות נמוכה מאד. ראש צוות מחקר Kathleen Costigan אמרה שפעמים רבות הסבירה לנשים הרות שאין ולא יכול להיות כל קשר בין צרבת למידת שעירות הילוד. לדבריה, תוצאות המחקר היוו עבורה הלם של ממש.

כעת רופאים כבר לא צוחקים על אמונה עממית זו, אלא מחפשים לה הסבר. אחד ההסברים הוא הורמונאלי: ההורמון הנשי אסטרוגן מצד אחד מחליש את השריר בכניסה לקיבה, ומצד שני גם מעודד צמיחה של שיער.

במקרה של צרבת אין לקחת סותרי חומצה! חומרים אלה אמנם מקילים על תחושת הצרבת ברמה המיידית, אך גורמים לנזק לטווח הארוך: הם מאפשרים היתרבות של חיידקים בקיבה ופוגעים בעיכול. בגלל הפגיעה בעיכול, הגוף לא מקבל את המזינים הדרושים, והדבר גורם לבעיות בריאותיות רבות.

 

אז מה כן לעשות בהתקף צרבת?

  1. להקלה המיידית אפשר
  • לשתות באיטיות מים קרים בלגימות קטנות
  •  לשתות תה קמומיל/שומר קר
  • לאכול באיטיות שקדים (לא קלויים)/גזר טרי/ללעוס פתיתי שיבולת שועל
  • לאכול באיטיות חסה/בננה/מלפפון
  • בעונת האבטיחים - לאכול אבטיח (אבטיח בכלל מומלץ לנשים בהריון מסיבות רבות)
  • לשתות מיץ תפוח אדמה טרי סחוט
  • בהתקף צרבת לשים בפה קמצוץ מלח ולמצוץ אותו
  • אם אתן לא רגישות לשמנים אורמטיים, ניתן להריח שמן לימון או שמן תפוז. ניתן גם לשים 4 טיפות של אחד השמנים הללו בכפית שמן גרעיני ענבים, לערבב, ועם התמיסה המתקבלת לעסות את בית החזה או את החלק העליון של הגב.
  • לאכול/ללעוס פפאיה (מיובשת או טריה).
למניעת הצרבת ניתן

  •  לאכול הרבה פעמים ביום במנות קטנות תוך שמירה על תזונה נכונה
  • להימנע מאכילת מזונות מעוררי צרבת: קפה, קולה, משקאות קלים, אלכוהול לסוגיו, מזון מטוגן, משומר, מעובד, סוכריות, פירות הדר, מזון חמוץ (אלא אם זאת "דרישת העובר"), מזון המכיל שומן מן החי, מזון המכיל רטבים, הרבה שומן וכיו"ב, מזון חריף (אלא אם כן זו "דרישת העובר"), בצל ושום (אלא אם זו "דרישת העובר").
  • להרבות באכילת ירקות טריים ומבושלים, דגנים (במיוחד כוסמת ושיבולת שועל), פשטידות, קציצות למיניהן (יש לטגן ללא שמן או עם מעט שמן או להכין בתנור או על אדים), פסטה, ביצים ודגים. מזון זה גם לא גורם לצרבת, גם דל בקלוריות וגם מעודד פעילות תקינה של המעיים.
  • להימנע מכל דבר שמכיל מנטה
  • לאכול לאט
  • להקטין עד למינימום שימוש בסוכר. לא להשתמש בסוכר לבן
  • להקפיד שלא תהיה עצירות (היציאות חייבות להיות יום-יומיות)
  • להקפיד על [אספקה סדירה ומספקת של כל הויטמינים והמינרלים לגוף
  • להימנע מעישון (כולל פסיבי)
  • להשרות שיבולת שועל במים למשך הלילה בכלי סגור. בבוקר לסנן ולשתות את המים בלגימות במשך היום (טוב גם לעזרה מיידית)
  • לאכול סלט מגזר מגורד ותפוח מגורד. אפשר להוסיף כף מעדן סויה או כף שמנת לצלחת.
  • לא לשכב אחרי האוכל לפחות במשך 40 דקות
  • לא לאכול לפחות שעתיים לפני השינה, עדיף אף שלוש שעות
  • לשכב עם פלג הגוף העליון מורם בכ-20-30 ס"מ
  • להקפיד על בגדים חופשיים לא לוחצים בשום צורה ואופן באיזור החזה והבטן (לא חולצה עם חצאית, אלא שמלה או סרפאן)
  • לקחת אנזימי עיכול ופרוביוטיקה
  • להתחיל את היום מאכילה של כ-10 שקדים, ולאכול שקדים במשך היום
  • לאמץ שיטה מתאימה (לכל אישה זו תיהיה שיטה אחרת) להפגת מתחים
  • לא להתכופף. במקום זה - לכופף את הברכיים
  • אם אתן נוטלות תרופות אנטי-ספסטיות, מרגיעות, אנטי-דכאוניות או אספירין מסיבה זו או אחרת - להתייעץ עם הרופא על אפשרות להחליפם: תרופות אלה מחמירות בהרבה את הצרבת
  • ללעוס ג'ינג'ר או להוסיף ג'ינג'ר מגורד למזון
  • לשתות תה קמומיל או תה ג'ינג'ר
  • תקפידו לא לשתות בזמן האוכל (אלא אם מדובר במיץ אננס) אלא בין הארוחות בלבד.
 

שיטות עממיות לטיפול בצרבת:

  • שים בתרמוס 3 כפיות זרעי פטרוזיליה טחונים. להוסיף כוס מים רותחים. לסגור את התרמוס ולהניח למשך 3 שעות. לשתות על בסיס יום-יומי 3 כפות 5 פעמים ביום.
  • אותו דבר ניתן לעשות עם ג'ינג'ר טחון.
תרופות הומיאופתיות שונות יכולות לעזור מאד להקל על הצרבת.

אוסטיאופתיה, טכניקת אלכסנדר ויוגה לנשים בהריון יכולים לעזור במקרים של צרבת ע"י שינוי יציבה לנכונה ובריאה יותר. חשוב לפנות רק למומחה בעל ניסיון עבודה עם נשים הרות דווקא.

 

במקרים של צרבת קשה כאשר אין מחלות של מערכת העיכול ברקע, יש להיוועץ ברופא נשים, כי לפעמים צרבת מהווה תסמין לרעלת הריון.

אם הצרבת קשה או ממושכת במיוחד - יש לפנות לרופא גסטרו, מאחר ועל רקע הריון הרבה פעמים מתפתחות מחלות שונות של מערכת העיכול. חוץ מזה, צרבת יכולה להיות תסמין למחלת כבד קשה.



תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר עזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת..

כל האמור בגדר מידע בלבד. לאבחון, ייעוץ וטיפול יש לפנות לאיש מקצוע.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©