כאבי גב בזמן ההריון מהווים בעיה ידועה ומאד נפוצה. יתירה מזאת, כאבי גב יכולים להופיע עוד לפני שהבטן נהיית נראית לעין. כ-76% מכלל הנשים ההרות מתלוננות על כאבי גב בתקופת ההריון ו/או לאחר הלידה. כאב גב יכול להופיע בכל שלב של ההריון, אבל לפי מחקרים שנעשו בארה"ב, ברוב המקרים כאבי הגב מתחילים בשליש השני של ההריון.

סיבות לכאבי גב בהריון:

כאבים אלה הינם תוצאה של שינויים פיזיולוגיים שמתרחשים בגוף בעת ההריון: עליה במשקל (בזמן ההריון האישה מוסיפה בממוצע כ-13 ק"ג, כאשר הרוב מתוסף באזור הבטן), היחלשות המפרקים, ירידה בטונוס שרירי הבטן, עליה בלחץ על הרצועות והשרירים של עמוד השידרה גב התחתון, הימתחות שרירי הגב התחתון, הופעת כיפוף יתר של חוליות הגב התחתון (לורדוזיס), שינוי במיקום מרכז הכובד.

גורמים נוספים שיכולים להשפיע על הופעת כאבי גב בהריון :

  • מאוסטיאופתיה יכולה לגרום לכאבי גב או להחמיר את כאבי הגב הקיימים.
  • אם האישה סבלה מבעיות גב לפני ההריון, בזמן ההריון הן מחמירות.
  • שבר בעמוד השידרה
  • הרניה של החוליה
  • בלט של החוליה
  • שינויים דגנרטיביים בעמוד השידרה
  • קריעת גידים/רצועות של עמוד השידרה
  • סקוליאוזיס
  • אוסטאוכונדרוזיס
  • התכווצות שרירי הגב
  • מצב סוציו-אקונומי
  • מתח
  • לחץ העובר על עצב או כלי דם
  • אורח חיים
  • חוסר פעילות גופנית לפני ההריון
  • כמות ההריונות, שהיו אצל האישה בעבר (ככל שהיו יותר הריונות, כך יש יותר סיכוי להתפתחות כאבי גב בהריון הנוכחי, וכך רמת הכאבים תהיה גדולה יותר).
אם התקדמות ההריון כאב גב הולך ומחמיר ויותר ויותר מפריע לתפקוד יום-יומי.

 

להקלה על כאבי גב בזמן ההריון אפשר לעשות:

  • בזמן ישיבה ממושכת למתוח מידי פעם ידיים למעלה
  • להרים דברים כבדים רק בגב זקוף, כאשר העומס מופעל על הברכיים ולא על הגב
  • לעבור ממצב של שכיבה למצב של ישיבה ולהפך, וכן ממצב של ישיבה למצב של עמידה ולהפך, באיטיות וללא תנועות חדות.
  • לנוח על משטח קשיח
  • לחמם את השרירים הכואבים
  • לנעול רק נעליים נוחות ללא עקב
  • לשכב על הצד ולא על הגב, כדי לא ליצור לחץ נוסף על הגב. יש נשים שאצלן כאב גב מופיע אך ורק בלילה בתנאי שהן ישנות על הגב.
  • בשליש האחרון של ההריון להשתדל להימנע מעמידה ממושכת
  • כל יום תעשי סיבובי כתפיים פנימה וחוצה
  • לבשי חזיה עם תמיכה טובה לשדיים, ע"מ לקבוע את השדיים ולמנוע את תנועתם
  • בדקי, שגובה הכיסא מותאם לגובה השולחן
  • תשתמשי בחגורת הריון
  • בזמן הישיבה לדאוג שהגב יהיה כל הזמן צמוד למשענת, הגב זקוף והרגליים יהיו בפיסוק מקסימאלי - להורדת עומס מעצם הזנב. תמנעו מלשבת על שרפרף או על ספסל ללא משענת
  • לעשות תרגילי התעמלות מיוחדים לנשים הרות
  • למתוח בעדינות את הצוואר לצדדים
  • תאכלו מזונות עשירים בסידן: חסה, תפוזים, דגים, טחינה וכו' (רא' טבלה)
  • תנעלו את הנעליים רק ממצב של ישיבה
  • תמנעו מלהוסיף יותר מידי משקל (ראה במאמר זה)
  • בזמנן הישיבה אל תשימו רגל על רגל: זה לא רק פוגע בזרימת הדם, אלא גם גורם ללחץ מיותר על הגב
  • אל תשתמשו במזרון מים בזמן ההריון
  • תעמדו על ארבע ותכופפו את הגב פנימה-החוצה כמה פעמים. עשו את התרגיל כל יום
  • השתדלו לא להרים דברים כבדים
  • לא לעשות תנועות חדות
  • אל תשבו בכורסאות רכות וכדו', אלא על משטחים קשיחים
  • תעטפו כרית חשמלית במגבת ושימו אותה תחת הגב במקום הכואב
  • תמנעו מלעמוד במשך הרבה זמן. אם אין בררה ואתן עומדות הרבה זמן, תשנו את התנוחה כל כמה דקות
  • תשמרו על תזונה ששומרת על הגב: חיטה ודגנים מלאים בלבד, הרבה פירות וירקות, המנעות מקפה, קוקה-קולה ושומנים ממקור חי
  • תנוחו כמה שיותר
 

 

הרפואה המשלימה מציאה מגוון רחב של שיטות לטיפול בכאב גב בהריון:

 

יש לפנות לרופא אם:

  • הכאבים חזקים ולא עוברים
  • אם כאב הגב מלווה בכאב, עקצוץ, נמנום או נימול ברגל
  • תחושת חולשה של שרירים
  • כאב בגב התחתון מלווה בעלית חום, כאב ראש, עליה בלחץ דם, עליה בתדירות הטלת שתן המלווה בשינוי צבע השתן
  • כאב ספסטי חזק בגב התחתון מלווה בהשתנה תדירה
  • כאב גב מלווה בכאבים דמויי צירים (צירי ברקסטון-היקס) לפני השבוע ה-37 של ההריון
  • כאב גב עמום מתמיד, בלתי פוסק, מלווה במיחושים אלה או אחרים בזמן הטלת שתן
  • כאב בגב התחתון מלווה בכאב בבטן התחתונה והפרשות דמיות מהנרתיק
 

שימו לב: בסוף ההריון, הופעת כאב גב חזק השונה מזה שהיה קודם לכן, יכול להצביע על תחילת הלידה. פנו למיון יולדות.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד. לטיפול יש לפנות לאיש מקצוע.

 

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©

תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר אזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.