בעיית הבחילות בזמן ההריון היא בעיה ידוע ונפוצה מאד. עוד בכתבים רפואיים במצרים העתיקה מלפני 2000 שנה מוזכרים בחילות ההריון. לפי נתונים סטטיסטיים עד 85% מכלל הנשים ההרות סובלות מבעיה זו.

בדרך כלל, הבחילות נגרמות מעצם ההריון, אבל לפעמים הסיבה היא במחלת רקע כלשהי או במחלה שהתפתחה בזמן ההריון. לכן מומלץ לבדוק, מה הסיבה לבחילות בכל מקרה ומקרה.

הבחילות מתחילות בדרך כלל עם תחילת ההריון ומסתיימות בשבוע  12-13. אצל נשים עם הריון רב-עוברי בחילות יכולות להימשך עד השבוע ה-15. הצורה הקשה של הבחילות – hyperemesis gravidarum  - נצפית אצל 2% מהנשים ההרות בלבד. אם זאת, hyperemesis gravidarum הינה הסיבה העיקרית לאשפוז בשליש הראשון של ההריון והסיבה השניה לאשפוז (לאחר  לידה מוקדמת) בשליש השני והשלישי של ההריון.

בדרך כלל הבחילות חזקות יותר בבוקר. יש נשים שסובלות מהבחילות רק כאשר מתעוררות בבוקר,  אך יש גם כאלה, שסובלות מהבחילות  במשך כל היום.

יש דעה עממית, שבחילות הריון קשות יותר בהריון עם הבן, מאשר עם הבת. נראה לי, שמדובר באמונות תפלות בלבד, שאולי באו לעודד אישה שסובלת קשות מבחילות או לתת לה סימן למין העובר. בזמנינו, כאשר כל אישה עושה אולטרא-סאונד ויכולה לדעת את מין העובר, אמונות כאלה כבר אינן משרתות שום מטרה, לדעתי.

למרות שנשים סבלו מבחילות ההריון מאז ומעולם ולמרות שסבל זה לפעמים משמעותי ביותר, סיבות הדבר טרם ברורות. יש שחושבים שמדובר בתגובה חיסונית על העובר; על הרעלה בחומרי הפסולת של העובר; בהרעלה בחומרי הפסולת של טפילים שונים, שמתרבים בזמן ההריון עקב החלשת המערכת החיסונית בתקופה זו; בהגנת העובר מפני רעלים הנמצאים בפירות וירקות; הורדת רמת הסוכר בדם וכו'.  יש גם דעה, שבחילות ההריון נגרמות ע"י הורמון ההריון, המופרש ע"י השליה והמוח. בינתיים אין תשובה חד-משמעית לשאלה: מה גורם לבחילות בזמן ההריון. אם זאת, ידועים

גורמים שמהווים אם לא סיבה, אז לכל הפחות גורם החמרה לבחילות  אלה:

  • שינויים הורמונאליים בגוף האם.
  • שינויים בטונוס כלי הדם.
  • שינויים פונקציונאליים במערכת העיכול.
  • תזונה לא נכונה לפני ההריון.
  • מחלות דלקתיות במערכת הנשית.
  • הפרעות אנדוקריניות לא קשורות להריון.
  • הפרעות נוירולוגיות לא קשורות להריון.
  • מתח נפשי.
  • מחלות עונתיות.
  • חוסר שינה.
  • עייפות.
  • מחסור בויטמינים.
  • משקל האישה מעל 65 ק"ג.
  • תכשירי תוספי מזון המכילים ברזל המיועדים לנטילה במהלך ההריון
  • Hydatidiform Mole
  • סיבות, שלא קשורות להריון

גורמי סיכון להתפתחות hyperemesis gravidarum:

  • hyperemesis gravidarum בהריון קודם.
  • hyperemesis gravidarum אצל אימה או אחותה של האישה.
  • מיגרנות.
  • בחילות בזמן הנסיעה.
  • הריון רב-עוברי.

במקרים קשים של בחילות נותנים לנשים תרופות אנטי-היסטמיניות או תרופות הורמונאליות. לא מומלץ להשתמש בתרופות הורמונאליות, אלא אם כן מדובר במקרה קשה במיוחד, מאחר ויש בהם גורם סיכון לבריאות העובר ולהריון עצמו.

איך את יכולה לעזור לעצמך

להחלשת הבחילות ו/או הקאות:

  • לשמור על תזונה עשירה בחלבונים ובפחמימות. תזונה כזאת מקטינה את הבחילות. תאכלו  לחם מקמח מלא, דגנים מלאים, קטניות, פירות וירקות, אגוזים, ביצים ודגים. תקטינו עד כמה שניתן את צריכת המזון העשיר בשומן. אם אתם אוכלים בשר, תדאגו שהוא יהיה מבושל היטב.
  • לדאוג להספקה מתמדת וגדולה של נוזלים לגוף. לצורך זה מומלץ לשתות כ-10 כוסות ביום,  כולל כל סוגי השתיה (מים, תה צמחי, מיצים) ומרקים. תמנעו משתיית הקפה.
  • יש נשים, אצלם אכילת מרקים או שתיית מיצים ואפילו כל שתיה בכלל מגבירים את הבחילה. ויש אפילו נשים שדווקא שתיה גורמת להן בחילות. לנשים כאלה אפשר להמליץ לאכול כמה שיותר פירות מימיים, כמו מלון, אבטיח,  אפרסק, תות, תפוז וכדו'.
  • הוספת וויטמיני B בתור כדור אחד של קומפלקס-B אחרי ארוחת ערב מקטין את בחילות הבוקר. במקרה של בחילות קשות  - הוספת ויטמין 6B ו-B-קומפלקס.
  • חוץ מזה, מומלץ להגביר אכילת המזונות העשירים בוויטמיני B (ראו את השימושון).
  • תקשיבו לגופכן ותמנעו ממזונות שגורמים לכן לבחילות והקאות. אל תאכלו, אל תטעמו ואל תריחו מזונות כאלה. תשנו את תזונתכן, גם אם השינויים יהיו מאד לא נוחים. תזכירו לעצמכן, שאלה הם שינויים זמניים בלבד ולאחר הלידה תוכלו לחזור לתפריט הישן.
  •  במקרה, וכל מזון ללא יוצר דופן גורם לבחילות והקאות ואתן לא מסוגלות לאכול כלל, יש לפנות לרופא.
  • חשוב מאד לאכול במנות קטנות הרבה פעמים ביום. תדאגו, שהקיבה שלכן לא תישאר ריקה ובדם שלכן תמיד יהיה מספיק סוכר. אם תחושו ברעב – תאכלו מיד משהו, גם אם אכלתם לא מזמן. אל תחכו, אל תדחו ואל תנסו לאכול דווקא עם כל המשפחה. תאכלו משהו לפני השינה ןתכינו ביסקוויט או שניים ליד המיטה למקרה ותרגישו בחילה או פשוט תרצו לשים  משהו לפה בלילה או מיד אחרי שתתעוררו. כשאתן יוצאות מין הבית תדאגו לשים כמה חטיפים לתיק שלכן.
  • חשוב מאד לישון מספיק ולתת לגוף לנוח. זה יעזור לכן גם להקטין את הבחילה וגם להגיע ללידה עם מספיק כוחות. אישה בהריון צריכה לישון 10 שעות ביום ולפעמים אף יותר. כדאי לכן ללכת לישון מוקדם יותר. בזמן השינה תדאגו לתנוחה נוחה: מצב לא נוח של עמוד השידרה יכול לגרום לשינה לא רגועה ואף לבחילה.
  • חשוב לקום בבוקר בנחת, בלי לחץ. לכן, כדאי להתעורר קודם הזמן הרגיל, כדי שתהיה אפשרות לכך. זאת סיבה נוספת ללכת לישון מוקדם יותר.
  • אישה בהריון הרבה יותר רגישה לטעמים ולריחות מלפני כן. כדאי לשים לב לא רק למאכלים, אלא גם לדברים אחרים שאתן מכניסות לפה, כמו מסטיק, משחת שיניים וכדו': האם הם לא גורמים לבחילות? בזמן ההריון לפעמים נשים נהיות רגישות לריחות שקודם נהנו מהם!
  • לאחר הקאה חשוב לשטוף היטב את הפה: זה גם ימנע הקאה נוספת וגם קלקול שיניים עקב שאריות הקיא על השיניים.
  • לעוס שורש ג'ינג'ר. אפשר להשתמש גם ברגיל וגם במסוכר. אפשר גם לגרד ולהוסיף לסלטים. לנשים שלא סובלות ג'ינג'ר (אך אינן אלרגיות או רגישות אליו) אפשר להשתמש בכמוסות ג'ינג'ר הנמכרות בבתי טבע.  לדעתי האישית כמוסות אלה הרבה פחות יעילות מלעיסת השורש עצמו.
  • תישנו עם חלון פתוח. תמנעו מלהיות במקומות סגורים, צפופים ולא מאווררים.
  • תצאו לטייל כל יום. תשתדלו לטייל מוקדם בבוקר או מאוחר בערב בשעות, בהם האוויר צח יותר.
  • תשתדלו לחשוב רק על דברים טובים. תמצאו דרכים להפיג את המתחים. אם אתן פוחדות מאד מהלידה או חרדות לגבי כל דבר אחר – דברו על זה עם מישהו שאתם סומכים עליו. אל תישארו עם הבעיה שלכן לבד.
  • תרבו להשתמש בלימון: להריח, לשתות תה עם לימון, לטפטף לימון למים שאתן שותות וכדו'.
  • תשתו תה נענה, תה ג'ינג'ר, תה קמומיל, תה פטל – הם יכולים להחליש את הבחילות.
  • מלפפונים חמוצים  וגרעיני חמניות ידועים ברפואה העממית כמחלישי בחילות הריון.
  • מאכלים שמקטינים בחילות: תפוח אדמה, גזר, סלרי וענבים.
  • תשתדלו לא לעשות תנועות חדות, כי הם מחמירים את הבחילות. תשתדלו אפילו לקום באיטיות.
  • אפשר לשים בקבוק מים חמים או רטיית מים חמים על איזור הקיבה.
  • לנשים, שיש להן בחילות והקאות בשעות מסוימות של היום, מומלץ להימנע מאכילה בשעות אלה ולאכול יותר בשאר שעות היום.
  • להיזהר ממאכלים עם ריחות חזקים. להימנע מלהגיע למקומות שיש בהם ריחות חזקים (מסעדות וכדו').
  • לפעמים הוספת אבץ עוזרת להתגבר על הבחילות.
  • להימנע משימוש בתכשירים קוסמטיים ותכשירי טואלטיקה בעלי ריחות.
  • תקטינו את כמות המזונות הכבדים והחמים בתפריטכם.
  • אל תצרכו אלכוהול ואל תעשנו: גם עישון וגם אלכוהול גורמים להתקפי בחילות.
  • אל תאכלו יותר מידי. דעו, מתי לעצור.
  • תנשמו שמן ג'ינג'ר או שמן מנטה.

לכל מי שלא עוזרים אמצעים אלה, אני ממליצה לפנות לטיפול הומאופתי, מאד בטוח ויעיל לבחילות הריון.

ניתן גם לעזור לבחילות הריון בעזרת שיטות פשוטות של סו-ג'וק (רפואה קוראנית).

הרבה פעמים עוזרת הוספת ויטמים B6 במינון של 25 מ"ג שלוש פעמים ביום דרך הפה. חשוב לקחת אותו יחד עם B-קומפלקס.

שימו לב: בחילות והקאות במהלך ההריון בדרך כלל חולפות מעצמן ומגיבות לשינויים תזונתיים.

בכל מקרה, כל האמור במאמר זה הינו בגדר מידע בלבד ולא מחליף פניה לטיפול מקצועי.

יש לפנות לרופא אם:

  • הקיא שלכן מעורב בדם או מיצי מרה
  • יש לכן בעיות בהטלת שתן.
  • אתן מאבדות משקל.
  • יש לכן הקאות קשות מאד או ממושכות מאד או הולכות ומחמירות
  • יש גם כאב בטן
  • יש גם סימני ההתייבשות
  • יש גם העדר תנועות העובר

כל האמור בגדר מידע ואינו מחליף פניה לאיבחון, ייעוץ או טיפול מקצועי.

כל הזכויות שמורות לד"ר יעל טוקצ'ינסקי ©

תקראו עוד על נושא זה  ובנושאים אחרים הקשורים להריון בהרחבה רבה בספר "בריאות האישה ברפואה המשלימה". אמנם הספר עזל בחנויות הספרים ובהוצאה, אך עדיין ניתן להזמינו אצל המחברת.